dag 1 « Dag 2 (Donderdag) - van Rouen via de kust naar Rennes » dag 3

Route: Rouen -> Caen -> Avranches -> Rennes

Om half acht precies laat de wekker ons weten dat we er aan moeten geloven. We weten het nog een even te rekken maar de wekker blijft ons vasthoudens er op attenderen dat hij zijn opdracht goed wil vervullen. Als we nog eens naar buiten kijken ziet het straatje er ineens heel anders uit. Het is nu een vriendelijk klein straatje waarin zelfs een aantal (gesloten) winkeltjes gevestigd zijn. En al snel ontdekken we ook dat we op nog geen 50 meter van de grote kerk af zitten.

Rond 10 uur zijn we zo ver dat we verder willen reizen. We hebben geen ontbijt in het hotel genomen aangezien dat voor alleen een croissant wel erg prijzig is. Dan kopen we wel liever bij de bakker op de hoek, die dan ook zeer handig direkt op de hoek van de straat bij het hotel staat. En aangezien we toch nog moeten uitvinden hoe we via het doolhof aan kleine straatjes weer een wat grotere weg vinden. Het lijkt wel alsof het hotel het eindpunt is van alle eenrichtingsstraten. Aan alle kanten zien we de bekende rode, ronde borden met zo'n witte streep. En als die er niet zijn, staan er wel paaltjes voor de ingang van de straat. Er is maar een klein straatje waar we niet zo'n bord vinden, maar die is weer verspert door een lossende vrachtwagen. Uiteindelijk wordt het dan toch maar met groot gevaar een eenrichtingstraat tegen het verkeer in te rijden en hopen dat we geen auto's tegenkomen. Gelukkig vinden we na deze angstige momenten een grotere weg waar we zowaar mogen kiezen welke richting we op willen.

We moeten vandaag zo'n 400 km reizen en kiezen ervoor om eerst een stukje snelweg te nemen. Onderweg naar Cean stoppen we bij een tankstation op koffie te nemen en de auto vol te tanken. De koffie smaakt erg op zijn frans, maar gelukkig komt wel de zon om de hoek van de wolk kijken zodat we toch kunnen genieten van het moment.
We volgen de snelweg tot aan Avranches waar we verder de kustlijn proberen te volgen. We zien aan onze rechterkant de bekende Mont Saint Michel liggen. Aangezien we hier al eens geweest zijn laten we deze echter links.. ehh.. rechts liggen en rijden verder. Even verder stoppen we wel even op een boerenweggetje om de eerste foto's van de dag te maken en iets de drinken. De temperatuur maakt het een aangename stop. Al snel zoeken we de weg weer op welke ons verder westelijk langs de kust brengt. Ons doel is een land puntje (Pointe du Grouin) dat een mooi uitzicht zou moeten geven. We passeren vele kleine plaatsjes welke allemaal een vriendelijke uitstraling hebben. Bij een van deze dorpjes rijden we over een brug waar we aan de linkkant een tiental bootjes op het droge zien liggen. Het blijkt dus eb te zijn. Dit levert in ieder geval weer een paar foto's op. Als we vlakbij Pointe du Grouin zijn vindt de zon het wel weer genoeg en geeft de wolken vrij spel. Het begint zelfs te regenen. De landpunt schijnt een toeristische attraktie te zijn aangezien we vele auto's dezelfde kant op zien rijden. De weg eindigd in een parkeerplaats welke door de regen in een soort moddelpoel is veranderd. We vinden een redelijk droog plaatsje en maken ons op om ons door de regen niet tegen te laten houden.
Gewapend met paraplu en fototoestel lopen we de rest van het pad naar de punt toe. We lopen aan de rechterkant van de punt en zien in het water diverse rotsen welke alleen bewoond lijken door een aantal vogels. Op één rots na welke in beslag wordt genomen door een soort minivuurtoren. Dit alles moet natuurlijk op de foto. Op de punt zelf is inderdaad een mooi uitzicht naar vrijwel alle kanten. Ook komen we nog een bunker tegen die echter niet toegankelijk is. Na al dit moois zoeken we een terras op welke zeer handig aanwezig is op deze landpunt. Ook hier neem ik de fout om koffie te nemen in plaats van cappuchino. De koffie smaakt echter toch redelijk en ook de regen beëindigd zijn aanval.

We reizen hierna verder langs de kust en stoppen bij Rothéneuf om bij het strand te kijken. We zien dat er goed gebruik van het strand wordt gemaakt al is het niet overdadig. Wel leveren de vele rotsen in het water een apart beeld op. We maken onze foto's en gaan weer verder op weg. Even verderop zou een chateau in Saint Malo moeten zijn die het bezien waardig is. We passeren allemaal statige huizen waar het opvallende kenmerk is dat ze allemaal erg hoog zijn en vrij smal. We bereiken het plaatsje met de chateau waar we erachter komen dat het inderdaad een erg toeristische indruk maakt. En daarmee is het ook vrij druk, zodat we geen parkeerplaats kunnen vinden. Aangezien het al tegen 5 uur loopt en we ook nog een stukje moeten rijden laten we de chateau maar wat deze is en gaan op weg naar Rennes waar ons volgende hotel op ons wacht.

Met behulp van de kaartendame vinden we vlot onze weg en komen uit aan de buitenrand van Rennes. We rijden eerst langs een groot winkelcentrum en daarna arriveren we bij het Novotel. We zien dat het een vrij groot hotel is met zelfs een zwembad met bijbehorende ligstoelen. We maken hier echter geen gebruik van aangezien er nog wat werkzaamheden verricht moeten worden. Deze nemen de rest van de avond in beslag, zodat het eten beperkt blijft tot de broodjes die we nog voorhanden hebben. Ook hier lijkt alles goed verzorgt al is het bouwkundig allemaal niet erg netjes. Maar dat zijn we hier in Frankrijk inmiddels wel gewend. Tegen middennacht is het voor deze dag voorbij en slapen we ons richting een nieuwe dag.