dag 12 « Dag 13 (Maandag) - Dichte bossen en mistige bergen » dag 14

Route: St. Lary-Soulan -> Aulon -> Espiadet -> Col de la courade -> Vallée de Lesponne -> Col de Beyrede -> St. Lary-Soulan

Elke ochtend is het weer hetzelfde ritueel. Het eerste dat we doen is naar buiten kijken om het weer te oordelen. Het tweede betekent dat er koffie in de maak is. Na deze koffie gaat meestal de laptop open om de avonturen van de voorgaande dag vast te leggen. Zo ook deze ochtend. Het eerste onderdeel van het ritueel heeft ons verteld dat er maar een paar kleine blauwe stukjes hemel zijn en dat de rest van de bergen verborgen gaan achter een dikke, witte mist. We zullen het dus nog even moeten afwachten wat er gebeurt met het weer vandaag.

We besluiten deze keer een aantal wat kleinere wegen te gaan verkennen niet ver uit de buurt. Maar voordat we hier mee starten rijden we eerst nog door het dorp op zoek naar een postkantoor welke ons postzegels kan leveren. Daar zijn we namelijk al een paar dagen naar op zoek. We vinden het postkantoor inderdaad, maar deze schijnt dicht te zijn tot 14:00. En daar wachten wij dus niet op. En dus gaan we richting het noorden waar we een paar kilometer buiten St. Lary-Soulan de berg op willen. Het eerste weggetje dat we rijden brengt ons door de bossen een kleine vallei in. Het is echter niet bijzonder, zodat we al snel weer terugkeren. Wel zien we op de heenweg een eekhoorntje de weg over spurten die tegen de boomstam wacht totdat we de camera hebben gepakt om dan voordat we een foto hebben kunnen maken verder de boom in spurt. Inmiddels is de gehele lucht dichtgetrokken met wolken zodat we de hoop op zon al snel opgeven. We nemen nu een binnendoor weg naar Espiadet. Deze weg is een alternatief voor Col d'Aspin. Het is een klein weggetje waar we echter wel een aantal mensen tegenkomen. We duiken boven de bomengrens uit en komen op het hoogste punt. Helaas maakt het weer het uitzicht wat droevig zodat we al snel verder rijden. We rijden nu op een redelijk vlak stukje hoogland waar we ezels, paarden en koeien door elkaar aantreffen. Al snel dalen we weer af en komen in bosgebied terecht. We zien tussen de bomen grote stukken mooi, groen gras waar sommige mensen gebruik van maken om hun picnick kleed uit te spreiden. Wij vinden het daarvoor echter iets te koud en rijden verder. Al snel zijn we in Espiadet en besluiten via een klein parallel weggetje boven het dal over te steken naar de Vallée de Lesponne. Dit strandt echter al snel als we een bordje doodlopende weg tegenkomen. Na onderzoek van de kaart oordelen we dat we misschien toch wel een verkeerd weggetje hebben genomen al kunnen we het niet helemaal terug reconstrueren. We dalen dus maar weer af en rijden via de grote weg door Campan, waar we de inmiddels bekende poppen weer begroeten.

We kiezen nu een weggetje dat iets na Campan ons ook naar de betreffende vallei moet leiden. De weg is in eerste instantie redelijk goed al wordt hij wel erg smal op sommige plaatsen. We kunnen met moeite de auto's passeren die we tegenkomen. Als we verder rijden komen we langzaam in de mist terecht. We denken gelijk aan bepaalde afleveringen van de X-Files maar rijden onverschrokken door. De weg is er af en toe erg slecht aan toe. Op sommige plekken is het meer een verzameling grof grind waar we overheen rijden. We komen bij een splisting waar we of terug naar het dal kunnen of nog een stuk verder de bergen in. We besluiten het laatste. De weg is nu zo smal dat we de spiegel al in moeten klappen als we weer een auto tegenkomen. Het lukt echter om de auto te passeren zodat weer verder kunnen. We rijden af en toe in dichte mist door het bos en af en toe komen we net boven de mist uit. Links en rechts naast de weg groeien naar hartelust grote bosvarens en andere planten. Dan komen we bordjes tegen die ons waarschuwen om niet onder de bomen te parkeren en daarnaast krijgen we ook de waarschuwing dat het niet handig is op de losse boomstammen te lopen aangezien deze los liggen. Even verderop zien we waarom de bordjes geplaatst zijn. Er liggen omgezaagde boomstammen langs het pad. We rijden zo nog een kilometer of 10 door totdat we overgaan op een echt bospad waarvan we toch echt onze twijfels beginnen te krijgen. We besluiten maar om te keren.

Op de terugweg komen we nog een hertje tegen dat soepel huppelend voor ons over de weg springt. We stoppen en proberen het hertje tussen de bomen terug te vinden. Maar tevergeefs, want er is niet anders te zien dan bomen. Het is nogal stijl naar beneden zodat we hopen dat het hertje niet ondersteboven de berg af is gerold, al zal dat wel iets meevallen. We bereiken weer de splitsing waar we deze keer wel afdalen. We zijn bijna in het dal als we bovenop de rem moeten. Een poes springt zo voor onze auto en vlucht daarna verder om een paar meter verderop ons een beetje angstig aan te blijven kijken. Weer bijna een van de negen levens verspilt. We zetten de poes maar op de foto en vervolgen onze weg. We besluiten om via de Col de Beyrede terug naar ons eigen dal te rijden.

We vinden de weg redelijk snel en nadat we bijna een naar beneden scheurende jeep op ons dak hebben rijden we verder. Een klein stukje naar boven en we raken al in de war. De weg splits zich weer, waarbij de rechtdoorgaande weg doorlopend is. We rijden dus maar de andere weg op. Ook deze weg is weer zeer slecht. Na een paar kilometer willen we toch zekerheid en zoeken ons electronisch vriendinnetje erbij. Bestudering van de kaarten stelt ons gerust dat we nog steeds op de juiste weg zitten. Boven op de pas kunnen we kiezen voor drie wegen die allemaal naar beneden lopen. We kiezen de bovenste weg. We komen verder weinig interessante dingen meer tegen zodat we al snel beneden zijn. En al snel daarna arriveren we thuis. We moeten gelijk aan de slag met werk aangezien er weer eens paniek is bij een klant. Nadat deze perikelen ook weer zijn opgelost is het alweer tijd om de dag te eindigen. Morgen zou het beter weer worden.