dag 4 « Dag 5 (Woensdag) - van Malung naar Östersund» dag 6

Route: Malung -> Mora -> Orsa -> Grönklitt -> Sveg -> Östersund

We hoeven vandaag niet eens buiten de deur om naar de wc te gaan. Het is vreemd dat iets dat normaal gesproken standaard is opeens als een luxe gezien wordt. En nu is het toch een luxe dat we alles bij de hand hebben. Deze ochtend schijnt zelfs de zon, zodat alles er gelijk een stuk mooier uitziet. In deze cabin is ook een koffiezetapparaat zodat het hele wakker-wordt-ritueel goed verloopt. In het huisje naast ons zitten twee mensen al op het balkon. Gisteren zagen we dat de er spulletjes gebracht werden en een half uur later een man en vrouw. We vermoeden dat het locale mensen zijn die tijdelijk woningnood hebben. Natuurlijk weten we het allemaal niet precies en willen dat ook niet weten. Na het gebruikelijke inpakritueel verlaten we deze camping en gaan wederom op weg via de E45.

We merken dat de weg hier rood is in plaats van het gebruikelijke zwart. Vlak voor Malung werdt de weg rood en hij zal de gehele dag rood onder onze wielen blijven, zoals later zal blijken. De natuur is ook weer veranderd. We kunnen merken dat de afstanden tussen dorpen en zelfs tussen alle tekenen van beschaving steeds groter worden. Het landschap bestaat uit loofbomen gemixed met naaldbomen onderbroken door meren. Het landschap is nog steeds heuvelachtig zodat we af toe wat verder kunnen kijken dan we in Finland hebben meegemaakt (zie vakantie 2007). Met de zon erbij lijkt de natuur op zijn best. We kunnen hele stukken op de cruisecontrol rijden aangezien de wegen redelijk recht zijn en absoluut niet druk. Waar we ons wel over verbazen is de afwezigheid van de bekende waarschuwingsbordjes voor overstekende herten en elanden. Blijkbaar hebben ze die hier niet of juist zoveel dat je maar geacht wordt er altijd rekening mee te houden. Bij Orsa slaan we af richting Grönklitt. Bij Grönklitt ligt een berenpark wat volgens alle boekjes de moeite waard moet zijn. En wij willen best wel beren zien. Als bonus hebben ze ook nog wolven, vossen, ijsberen en berguilen.

Het park ligt op een helling en beslaat een groot gebied. Wel vinden wij de entree aan de hoge kant. We moeten 180 kronen betalen per persoon. We hopen dat die beren de moeite waard zijn. Als eerst zijn de wolven aan de beurt. Een hoog hek sluit het grote wolvengebied af. Halverwege het gebied van de wolven is een brug gemaakt zodat we een goed uitzicht moeten hebben. Er is echter geen wolf te zien, zelfs geen kleintje. Het gebied is gewoon te groot zodat de wolven waarschijnlijk lekker binnen zitten tv te kijken ofzo. Na een paar minuten zoeken en wachten geven we het op en lopen maar door. We moeten de berg omhooglopen langs het terein van de beren. De standaardberen zoals wij die noemen. Ook hier zien we weinig zodat we langzaam verder omhoog lopen. We moeten opzij voor een trekkertje met een aanhangkarretje met een bak met vis. Wij vermoeden dat de beren gevoerd gaan worden. Hopelijk zien we dan wat beren. Bovenaan het terein is een uitkijk platform gemaakt dat een klein stukje over het berenterein uitsteekt. Dit platform staat echter al vol met mensen. En toch trotseren ook wij die mensenmassa. Aan de ene kant zien we kleine beertjes die eten kunnen halen uit een hok. Aan de andere kant zitten twee beren in een kunstmatige vijver met hun kop onder water. Wij vragen af wat die beren aan het doen zijn tot een van die beren trots met een vis boven water komt. De vis sparteld nog wat tegen maar dat duurt niet erg lang. De andere beer is jaloers en wil de vis afpakken die echter goed verdedigd wordt. Als we tot het einde van het platform lopen zien we uit over het grote terein. Nu zien we inderdaad de beren rondlopen. Een groot aantal zitten in een lager gelegen vijver, waarschijnlijk ook op jacht naar vis. Na dit spectakel zijn de tijgers aan de beurt. Maar ook hier blijkt het weer lastig de tijgers op te sporen. Ook hier is een platform gemaakt, maar ook vanaf dit platform blijven de tijgers onvindbaar. Dit is toch niet echt leuk meer. We besluiten maar een ijsje te kopen om wat af te koelen ondertussen foto's makend van de omgeving. Met het ijsje in de hand gaan we op weg naar de ijsberen. Het wordt een beetje flauw als we ook deze niet kunnen vinden. Dan zien we beneden bij een grote vijver activiteit. Niet van beren maar de verzorgers die levende vis in de vijver stoppen. Nu snappen we waarom die beren onvindbaar waren. Wij wachten tot de verzorgers klaar zijn en de beren hun slag kunnen slaan. Als het dan zover is sjokken twee beren naar de vijver. Die hebben blijkbaar niet echt honger. We lopen naar binnen waar we alleen via glas gescheiden worden met de beren in plaats van een groot hek. We moeten over de hoofden van de mensen foto's maken zo klein zijn de ramen. Opeens is er actie. Een van de beren springt met een grote plons in de vijver een gaat op jacht naar de vis. Ook de andere beer komt erbij en tezamen drijven ze als duikboten in het water. Het lijkt erg vreemd, twee beren met alleen hun kleine staartje boven water die ronddrijfen in het water. We wachten af of er inderdaad een vis gevangen wordt. Maar helaas, zelf na talloze pogingen van de beren is er nog steeds geen vis gescoort. Na een tijdje hebben wij er genoeg van en gaan verder. We komen langs het verblijfen van de rode vos en van de lynx. De verblijfen is het enige dat we zien, want de bewoners hebben zich blijkbaar verschanst. We vinden ons entreekaartje met de meter duurder worden. We snappen dat dieren zich niet altijd aanpassen aan de bezoeker maar dit is toch wel erg. We besluiten het park te verlaten en verder te rijden. We rijden via Orsa de E45 weer op, verder noorlijkelijk.

Na een tijdje rijden komen we langs de weg een kerk tegen die net als de huizen hier rood met wit is geschilderd. Dit kerkje ziet er leuk genoeg uit voor de foto. De kerk is zelfs ook nog toegankelijk voor bezichtiging. De binnenkant van de kerk is eenvoudig maar heeft toch wel wat sfeer. We vinden een informatiefoldertje in het engels zodat we zelfs de history weten van dit kerkje. Na deze stop is het tijd na te denken over onze overnachting. We besluiten een camping te proberen bij Östersund. Hier zitten een aantal campings bij elkaar zodat we niet bellen van tevoren. Het duurt nog een uur voordat we werkelijk arriveren bij Östersund. De eerste camping die we tegenkomen heeft naar ons idee niet een goede ligging zodat we doorrijden naar de tweede. Deze ligt op het eiland Frösö dat via een brug bereikbaar is. Al snel vinden we de camping. Er is nog keus tussen een cabin met uitzicht op het meer of dicht bij de toiletten. We nemen die met het uitzicht. Die ligt dan ook helemaal aan het einde van de camping. De cabins zijn met groepen van 6 cabins in een halve cirkel gebouwd. In onze cirkel zijn twee andere cabins bezet. Van beide cabins zijn de bewoners niet Nederlands, iets dat we niet kunnen zeggen van de rest van de camping. Er heeft een ware invasie van Nederlanders plaatsgevonden op deze camping, zeker de helft op deze camping komt uit Nederland. Nu is de camping niet zo druk en we zitten ten slotte bijna op het eind van de camping. We genieten van het uitzicht op het meer en de volle maan die fel zijn aanwezigheid laat zien. We zijn weer een dag verder op deze rondreis.

Foto 1: IJsberen op jacht

Foto 2: De weg tussen Orsa en Sveg

Foto 3: Een meer ergens tussen Sveg en Östersund

Foto 4: De kerk van Älvros (een van de twee)

dag 4 « » dag 6