dag 1 « Dag 2 (Zondag) - van Kolding naar Mölle (Zweden) » dag 3

Route: Kolding -> Kværndrup -> Malmö (zweden)-> Mölle

Of een hotel bij ons een positieve indruk achterlaat wordt vooral bepaald door de manier waarop we wakker worden. Als we gebroken en niet uitgerust wakker worden is het bed niet aangepast aan onze kwetsbare rug. Dit hotel is echter redelijk want we voelen ons niet gebroken al zijn we ook niet echt uitgerust. Het is half negen als deze gedachtenloze test wordt uitgevoerd. Om negen uur is het tijd voor de volgende test, de ontbijt test. Het ontbijt is in een aparte redelijk grote ruimte. Het is echter toch wel druk zodat we af en toe moeten vechten voor een stukje brood. We hebben keus uit diverse etenswaren al is niet overal goed over nagedacht. Er zijn vele soorten jam maar geen bakjes om het in te doen. Ook bij de kaasschaaf is een handleiding geen overbodige luze. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van de goede kant opdraaien van een slinger aan het apparaat en er komen met laserprecisie gesneden kaasplakken uit. De koffie is ook zeker niet slecht. Alles bij elkaar kunnen we het ontbijt zeker goedkeuren. Nadat we 'echt' wakker zijn geworden van de koffie zoeken we onze spullen bij elkaar en verlaten het hotel.

We rijden richting het oosten de denemarkse eilanden op. Op het eerste eiland waar we belanden zou het kasteel Egeskov moeten liggen. We hebben hier een folder van gevonden in het hotel en besluiten dat dit de moeite van het bekijken waard is. Nadat we eerst onze navigatievriendin de stress in gejaagd hebben omdat we schijnbaar op een weg rijden die zij helemaal niet in haar database heeft staan, zoeken we zelf maar even de weg op. We vinden het kasteel dan ook met gemak. Een groot grasveld doet dienst als parkeerplaats. Er staan al redelijk wat auto's op de parkeerplaats zodat we vermoeden dat het aardig druk zal zijn. Het blijkt dat er rond het kasteel ook van alles te zien moet zijn. Nadat we de entree hebben betaald krijgen we een plattegrond in onze handen gedrukt en mogen we ons kasteeltuinen-avontuur beginnen.

We besluiten eerst rondom het kasteel alles te bezichtigen en daarna het kasteel van binnen te bekijken. Met de hulp van de plattegrond plannen we een route die ons langs alle interessante locaties zou moeten leiden. Het pad loopt met een grote bocht rond een grasveld waarin karakteristieke paddestoelringen te zien zijn. Het is een vreemd gezicht dat deze paddestoelen besluiten met grote precisie concentrisch zich voort te planten. Aan de rand van het grasveld zijn bloemenperken gemaakt. Helaas zijn verscheidende bloemen al uitgebloeid. Toch is er toch nog wel kleur te bespeuren. Dan stuiten we op een rond doolhof waar wij echter net overheen kunnen kijken. Aan het lawaai te horen is het voor kinderen echter wel leuk. We wandelen rustig verder en komen uit bij een meer met aan de linkerkant het kasteel omgeven door water. Wij kiezen echter voor de linkerkant waar ook nog het nodige bekeken moet worden. In deze hoek vinden wij het Piet Hein doolhof. In het midden van het doolhof staat een toren met een wandelbrug over het doolhof en aan het eind een glijbaan. Maar wij worden verleid door een route door de boomtoppen. Een serie loopbruggen die van boomtop tot boomtop zijn gespannen lijken in ieder geval erg interessant. Het is inderdaad redelijk hoog en de bruggen bewegen behoorlijk. Het uitzicht valt echter toch een beetje tegen. Ik denk dat dezelfde wandeling in het amazone gebied toch meer zou bieden. Na dit avontuur lopen we verder naar de voormalige stallen. Onderweg komen we nog een oude Saab tegen (De vliegtuig variant). In de stallen zelf vinden we een motoren museum. Als we hier tussendoor lopen komen we in een nagebouwde oude kruidenierswinkel. En nog iets verderop zien we oude auto's die krap naast elkaar staan opgesteld. Aan het plafon hangen enkele oude vliegtuigen. Halverweg de grote ruimte is een oude autogarage nagebouwd. Het is echter jammer dat alles erg vol en krap is opgesteld. Echt elke vrij meter is gebruikt en van enige structuur is weinig te bekennen. Maar dat doet geen afbreuk aan de schoonheid van deze oude wagens.

Als we uitgekeken zijn en de uitgang opzoeken begint het een heel klein beetje te regenen en dus lopen we snel de volgende stal binnen. Deze is volgestopt met oude koetsen, gereedschappen en werktuigen. Deze stal is echter mooi ingericht met in het midden een looppad en aan de zijkanten de uitstallingen. Nadat we alles bekeken hebben is het buiten inmiddels droog geworden. We lopen aan de andere kant langs het water richting het kasteel. Ineens horen we een brommend geluid dat absoluut niet past in deze omgeving. Al snel hebben we de veroorzaker van dit geluid gevonden. De plaatselijke hobbyclub zijn met radiografisch bootjes in het water bezig. Er is zelfs een radiografisch bestuurbare zwaan. Wij lopen echter verder en komen uit bij een groot veld met herten en reeën. We hebben van hieruit ook een mooi uitzicht op het kasteel en de lange brug over het water naar het kasteel. We zien echter geen mensen op de brug lopen, alleen een paar pauwen wat ons een beetje vreemd overkomt. Als we verder lopen richting de brug zien we dat de brug niet toegankelijk is. We zien ook wel waarom.. De brug naar het kasteel ziet eruit alsof deze in geen 100 jaren is gebruikt. We zullen dus verder moeten lopen om het kasteel aan de andere kant te bestormen. Onderweg komen we nog langs lange, door heggen omgeven paden. We vinden uiteindelijk toch een ingang in het kasteel en nadat we ons kaartje nog een keer hebben laten zien krijgen we ook hier een plattegrond mee.

Verschillende delen van het kasteel zijn nog te bezichtigen. We beginnen beneden met de jachtzaal. Deze hangt vol met de jachttrofeen van de familie. Ook hangen hier vachten van exotische dieren, wat de sfeer ietswat luguber maakt. We maken zo goed mogelijk enkele foto's en gaan verder om onderzoek. We komen nog enkele mooi ingerichte zalen tegen om de eerste verdieping. In een van de kamers staat een groot poppenhuis opgesteld. En met groot bedoelen we dan ook groot. Hier kunnen zeker 15 kinderen tegenlijk mee spelen. Het huis is volledig ingericht met alles wat je zou mogen verwachten en zelf nog meer. Er staan kannonnen op schaal opgesteld in de troonzaal van het poppenhuis. Het is echter behoorlijk warm in de ruimte en daarnaast zijn er een stel vervelende mensen die vinden dat zij meer recht hebben om te kijken dan anderen. We kunnen nog een verdieping hoger waar we onder de lage balken een uitstalling van oud kinderspeelgoed ontdekken. We vinden zelfs nog een doorgang naar een andere zolder waar een uitstalling van zelfgemaakt kinderspeelgoed te zien is. Alles wat hier staat is gemaakt op een hele simpele wijze van oude melkpakken, toiletrollen etc. Zo simpel en toch erg leuk. We maken hier maar enkele foto's van om de bouwtekeningen later te kunnen gebruiken.

Het is inmiddels bijna half drie zodat we op zoek gaan naar iets eetbaars. Heel toevallig lopen we langs een eetgelegenheid zodat onze wens gelijk in vervulling kan gaan. Na een kop koffie een een halve hamburger voelen we ons weer iets meer mens en verlaten de kasteeltuinen met een gerustgestelde maag.
We vervolgen onze route richting Malmö. Al snel bereiken we de brug tussen Denemarken en Zweden. Na betaling van de tol mogen we Zweden in. We stoppen gelijk bij de eerste parkeerplaats om te bepalen welke richting we zullen opgaan. We besluiten dat we richting Göteborg rijden en ergens langs de kust een slaapplek zoeken. Met het grote kaartenboek erbij zoeken we een locatie waar campings met cabins gevonden willen worden. We hebben echter nog geen campinggids zodat er geen enkele garantie gegeven kan worden. We slaan af bij Strövelstorp richting het westen. We stoppen bij een camping vlak voor Mölle. Het blijkt dat er op deze camping nog cabins vrij zijn en al snel hebben we een sleutel in de hand. Het invullen van onze gegevens gaat wat lastig zodat we het toetsenbord zelf maar even hebben gehanteerd. Als bonus hebben we een campinggids-boekje geheel gratis weten te bemachtigen waarin alle campings met een beschrijving en locatie op de kaart staan aangegeven. Perfect dus.
Het huisje zelf is een klein tuinhuisje, maar met veranda. En dat is alles wat wij willen op dit moment. Al snel is het blikje bier gevonden en het terras veroverd. Morgenochtend maar aan het reisverslag werken, zo is het laatste besluit van deze dag.

Foto 1: Cirkels in het gras

Foto 2: Het kasteel (Slot Egeskov)

Foto 3: De oude auto's op en rij

Foto 4: De jachtkamer

dag 1 « » dag 3