dag 10 « Dag 11 (Dinsdag) - van Fauske naar Sandness-Jøen » dag 12

Route: Fauske -> Lødingen -> Saltstraumen -> Sund -> Glomfjord -> Forøya -> Jektvika -> Poolcirkel -> Nesna -> Sandness-Jøen

Als we wakker worden is het wonder boven wonder redelijk weer. De achterkant van de krant toonde voor vandaag en morgen regen aan in de noordelijke gebieden van Noorwegen. We hebben echter weinig illusie dat het weer zo mooi zal blijven. Ook hier op deze camping zijn bijna alle tenten al opgeruimd. We zien even verderop drie mensen bezig met een, toch niet al te groot busje. Dat moet wel heel krap zijn om te slapen. Dan zijn wij gelukkiger met onze cabin. De receptie op deze camping heeft zelfs verse broodjes zodat we gelijk ons ontbijt voor vandaag hebben. Om half twaalf kunnen we op weg. We willen vandaag de Kystriksveien volgen. Deze weg, met nummer 17 loopt langs de kust en wordt onderbroken door diverse bootovertochten. Het moet een hele mooie route zijn om te rijden. De vorige keer hebben we deze route niet genomen, maar de E6 afgereden. We rijden een stukje terugr naar Fauske om een extra voorraad geld te regelen. Daarna rijden we richting Lødingen waar weg 17 begint.

De eerste locatie waar we stoppen is Saltstraumen. We zijn hier twee jaar terug ook gestopt (zie vakantie 2007) om de sterke getijdenstromen te bekijken. Toen waren we een beetje teleurgesteld omdat de boekjes gigantische draaikolken beloofden. We hebben toen alleen maar hele kleintjes gezien. En ook nu zien we wel een sterke stroming maar de draaikolken in onze badkuip zijn toch echt groter. Misschien zijn we ook nu weer net op het verkeerde tijdstip. Er is een supermarkt bij de parkeerplaats waar wij op onderzoek uitgaan of we iets te drinken mee kunnen nemen. Ze hebben hier toch weer andere drinkgewoontes dan bij ons, maar toch vinden we iets dat we onderweg soldaat kunnen maken. Ook nemen we nog wat broodjes mee. Zodra we weer in de auto stappen en verder rijden speuren we geconcentreerd de bosranden af. De vorige keer dat wij hier waren hebben we een stel elanden gezien op deze locatie. Deze keer zien we echter geen enkel dier, zelfs geen koeien. Vanaf dit punt begint weg 17 voor ons gevoel pas echt. Het is alleen vervelend dat de hemel nu toch zijn water laat vallen. Hier waren we dus al een beetje bang voor. We komen langs mooie fjorden maar met de regen is het allemaal net wat minder mooi. Na het plaatsje Sundfjorden zien we een afslag naar Sund waar volgens de informatieborden een interessante kerk te zien is. Sund ligt 11 kilometer van weg 17 af. We rijden het plaatje Sund door en komen bij twee kerken waarvan bij een van de kerken de deur openstaat. Dat lijkt ons de interessante van de twee. Toch lopen we snel nog even naar de nieuwere kerk. Die is echter dicht zodat we snel, voordat we helemaal verregent zijn, de oudere kerk opzoeken. De regen weerhoud ons ervan uitgebreid foto's te maken. Als we naar binnen lopen zien we een heel ander beeld dan we gewend zijn van een kerk. We kunnen niet de kerk in zijn geheel overzien omdat deze in een hoek gebouwd is. De balustrade is nogal prominent aanwezig. We horen stemmen in de kerk en als we de hoek omkijken zien we twee toeristen die uitleg krijgen van een gids. We hebben een briefje op de deur gezien dat de bezichtiging met de gids 35 kronen kost. Wij willen hierop echter niet wachten en bekijken de kerk vanaf de ingang wel even. Het regent inmiddels alweer zo hard dat we snel naar de auto moeten om niet al te nat te worden.

We vervolgen onze route langs de diverse fjorden tot we bij de Glomfjorden komen. In het plaatje Glomfjord zouden we met een stoeltjeslift omhoog kunnen gaan om de Svartisen gletsjer te zien. In de regen en de mist lijkt ons dat echter geen goed idee. We rijden wel even door Glomfjorden heen. Een 7 kilometer lange tunnel gaat onder de gletsjer door en komt uit bij het Nordfjorden. Hier krijgen we een apart uitzicht. De regen is hier minder en er hangt mist vlak boven het water van het fjord. Hier moeten we natuurlijk enkele foto's van maken. Als we verder doorrijden komen we uit bij de Holandsfjorden. Aan de overkant van dit fjord zien we een van de tongen van de gletsjer tot bijna in het fjord komen. Omdat het echter mistig is kunnen we hier geen mooie foto van maken. Nog een stukje verder bij Forøya moeten we de eerste oversteek met de boot maken. Het is een korte overtocht van niet meer dan 15 minuten zodat we maar in de auto blijven zitten. Het is in ieder geval opgehouden met regenen al is het weer nog steeds niet zonnig. We rijden nu richting Jektvika waar we de volgende boot tegenkomen. Deze boot moet een wat groter stuk afleggen wat meer dan een uur in beslag zal nemen. Hier kunnen we dus beter op zoek naar de kiosk voor koffie. En natuurlijk moeten we op het dek enkele foto's maken. We steken met de boot de poolcirkel over. De Noren hebben de poolcirkel op het land aangeven met een wereldbol op een sokkeltje. Eigenlijk willen we bij die wereldbol gaan staan om een foto te maken. Maar we hebben het idee dat de boot iets sneller vaart dan dat wij kunnen zwemmen. We komen aan bij Kilboghamn waar weg 17 zich verder voortzet. Nog geen 4 kilometer verder komen we een mooi uitzichtpunt voor foto's tegen. Het weer is inmiddels iets opgeknapt zodat de foto's ook gelijk weer mooier worden.

Met al die boten is het inmiddels wel na zeven uur zodat we moeten besluiten wat we gaan doen voor de overnachting. Hieraan gekoppeld moeten we ook besluiten welke richting we op gaan. We kunnen via Nesna weg 17 verder volgen wat nog meer boten inhoud of we moeten via Mo I Rana de E6 verder volgen. We vinden een camping vlak na Sandness-Jøen waarvoor we nog wel de boot van Nesna naar Levang nemen. Volgens onze boekjes uit 2008 moet er een boot om twintig voor negen gaan. Dat wordt nog stevig aanrijden. De weg naar Nesna kennen we inmiddels. Ook hier worden we weer beloont met de mooie uitzichten die we herinneren van onze eerdere ontmoeting met Nesna. Toen was het uitzicht mooier dan de cabin die we op de camping van Nesna hadden. We arriveren om precies twintig voor negen bij de boot die er gelukkig nog staat. We kunnen gewoon aansluiten in de rij maar niemand mag de boot nog op rijden. We verbazen ons waarom de boot niet gaat tot we een betere analyse van het boottijden boekje maken. De boot zou pas om tien over negen gaan. Om tien voor negen echter mogen we de boot al op, die na het inladen van alle auto's ook gelijk weg vaart. Ons boekje klopt blijkbaar toch niet helemaal meer. Ook bij deze overtocht is er tijd voor een bakje koffie. De kiosk is echter dicht, maar er staat wel een grote thermosfles met koffie klaar die je voor 10 kronen mag gebruiken. Het is inderdaad zo rustig dat het onzinnig is de kiosk open te houden. De boot is aan het interieur te zien redelijk nieuw. Hij ziet er nog erg mooi uit. We moeten nog zo'n 40 kilometer rijden naar de camping. We zijn echter nog niet goed op weg of we moeten alweer stoppen. Er blijken namelijk elanden in een wei te staan. Niet 1 maar wel 6, wat het redelijk ongeloofwaardig maakt. Om zeker te weten dat het geen koeien zijn draaien we de auto en rijden een stukje terug. En inderdaad lijken het elanden die we hier voor ons zien. Ze staan helaas toch wel een eindje bij ons vandaag en daarnaast is het inmiddels schemerig aan het worden. Als we de foto's bestuderen is het bewijs toch echt geleverd, het zijn elanden. Na deze laatste halte komen we aan bij Sandness-Jøen. We rijden het plaatje binnen via een hoge brug waar aan het eind een 90 graden bocht in zit en de weg verder over een dijkje ons naar de vaste bodem brengt. In Sandness-Jøen vinden we een tankstation waar onze auto erg blij mee is. Buiten het tankstation staat een groepje tieners. Dit is dus de hangplek van Sandness-Jøen. Met een volle tank en een blik spaghetti met miniworstjes erin (zoals we later pas uitvinden) rijden we door Sandness-Jøen heen naar de 10 kilometer verderop gelegen camping. De camping ligt naast het locale vliegveld. Als we aanrijden stijgt er net een vliegtuigje op. Bij de ingang van de camping vinden we de receptie die beheerd wordt door een oudere man die memorabel engels spreekt. Wij krijgen onze cabin en hij legt ons uit waar wij deze kunnen vinden. Deze camping heeft de cabins tussen de struiken en de bomen in staan. Wij rijden dus toch een paar keer rond voordat we de juiste cabin hebben gevonden. Deze is helemaal omgeven door struiken en bomen. We kunnen net de zee zien aan de ene kant en de berg aan de andere kant. Aangezien het al laat is eten we snel onze spaghetti die echt goed smaakt en daarna zoeken we onze slaapzak op.

Foto 1: De oude kerk van Sund

Foto 2: De tunnel vlak na Glomfjord

Foto 3: Onderweg met de boot vanaf Jektvika, vlak bij de poolcirkel

Foto 4: De weg naar Nesna

Foto 5: Ook op de weg naar Nesna

dag 10 « » dag 12